Преходът към дигитализацията не е от вчера и това не прави изключение и в PR-a. На първо четене дигиталният PR предполага употреба на свръхмодерни концепции и методологии, но на практика той е просто продължение на една еволюция. Отдавна минаха времената, когато за да се информираме, разчитаме единствено на телевизия, вестници и списания. Вече всичко, което желаем да видим е на разположение на няколко клика разстояние. Независимо от използвания канал на комуникация, целта на всеки PR специалист е да спомогне за популяризиране на дадена информация. В дигиталния PR тази мисия може да се бъде реализирана по някой от следните начини:
-
Онлайн медии
При тях важат същите основни правила, както при вестниците и списанията, но се наблюдават и леки изменения. Прегледът на печата от повечето потребители вече се осъществява пред дигитално устройство. Възможността всеки да има медия с минимални разходи създаде пейзаж от многобройни масови и нишови онлайн медии, обхващащи целия спектър от теми, които могат да съществуват. Именно поради тази причина те са много силен инструмент, който спомага достигането до точната аудитория, която да се заинтересува от публикацията ни.
В комуникацията чрез онлайн медии съществува един „посредник“ между медията и крайния потребител, който го няма в традиционните – търсачката (Search Engine). Добрият експерт трябва да може не само да напише вълнуваща история за читателя, но и достатъчно разбираема за енджина, за да бъде препоръчана на потребителя при въвеждането на ключови думи. Друг критерии за по-високо класиране в търсачката е споменаване на нашата публикация или сайт в други по-реномирани уебсайтове (Link building) – т.е. тук отново опираме до изграждане на връзки с медии, където специалистите по PR са ненадминати.
-
Социални мрежи
Всеки един от нас живее два живота – реален и в социалните мрежи. Било то по желание или нежелание, ние сме част от едно общество в това пространство и е много по-възможно да научим за позициите на даден човек от профила му в социалните мрежи, отколкото при реална среща. Работата на добрия PR е да осъзнае спецификата както на отделния потребител, така и естеството на социалната мрежа (нейната екосистема), в която се разпространява даденото съобщение. Като за начало е добре да бъдат зададени следните въпроси:
- В какъв формат да е посланието – аудио, видео или текст?
- Каква е основната цел на мрежата – да информира, да забавлява или др.?
- Колко са лоялни потребителите към социалната мрежа?
- Какъв тон се счита за нормален – официален, битов, хумористичен или др.?
-
Социалните мрежи създадоха нов вид лидери на обществено мнение – инфлуенсърите.
Някои приемат тази професия с насмешка, но фактите ясно показват, че качествените инфлуенсъри са новите лидери на обществено мнение. По подобие на онлайн медиите, те също покриват всички възможни сфери. Сключването на партньорство с подобна личност, обаче може да бъде нож с две остриета, ако не бъдат анализирани детайлно профилите в социалните мрежи на дадения човек. Също така, представителите на дадения бранд трябва строго да контролират промотиращите постове, за да достигне посланието до аудиторията по желания за бранда начин. Основни червени флагове, които трябва да ни отблъснат от даден инфлуенсър са:
- Фалшиви последователи – профилите с индийски имена без снимка няма да ви донесат желаната видимост;
- Неетично поведение в миналото – напр. популяризиране на измами;
- Ниско качество на съдържанието – никой не обича да чете текст с правописни и пунктуационни грешки или да гледа зле монтирано видео.
За да обобщим написаното досега ще използваме аналогичен пример от спорта. В тениса въведоха технологията „Ястребово око“, която да показва дали топката е в очертанията на игрището, но по никакъв начин не са се променили правилата на играта или очертанията на игрищата. Същото важи и в пълна сила за дигиталния PR – съществуват леки изменения спрямо традиционната му версия, но класическите постулати си остават същите – разказване на вълнуващи истории, популяризиране на бранда и не на последно място – комуникацията с различни заинтересовани лица.
автор: Пламен Найденов,
Аccount Manager
RED Communication Agency