Кои са най-добрите AI инструменти, които тествахме през тази година и искаме да споделим с вас?
Внедряването на AI във връзките с обществеността носи множество ползи. Според The State of PR Technology 2023, 67,8% от анкетираните PR специалисти вече използват AI в работата си. PR специалистите вече използват AI за задачи като:
– Генериране на идеи
– Създаване на съобщение за пресата
– PR изследвания и анализи
– PR отчети
– PR мониторинг
– PR стратегии
Въпреки потенциалните рискове от тези инструменти, като точността и опасенията за липса на поверителност, AI инструментите за PR са много полезни. С развитието на изкуствения интелект (AI) се откриват нови възможности в областта на връзките с обществеността (ПР). Подобни инструменти не само улесняват работата на ПР специалистите, но и повишават ефективността на техните кампании. Ето някои от най-добрите AI инструменти за ПР експерти, на които се доверихме и лично тествахме през 2024 година.
Ако сме успели да ви бъдем полезни, ще се радваме да ни оцените с 5 звезди за старанието, което вложихме в създаването на тази статия за вас. А защо да не си сътрудничим, ако търсите комуникационен партньор и връзки с медиите? Свържете се с нас, за да направим опознавателна среща!
Ето и 11-те най-добри AI инструмента за PR, които ще ви помогнат да свършите повече работа бързо:
-
Brandwatch
Brandwatch е първокласен инструмент с изкуствен интелект, специално създаден за PR агенции. Той представлява мощна AI платформа за социални медии и анализ на данни. Накратко казано позволява на компаниите да следят и анализират онлайн споменаванията на своята марка/ бранд, продукти и конкуренти. Инструментът използва AI и машинно обучение за извличане на полезни данни и предоставяне на подробни анализи.
Усъвършенстваният AI анализира тези онлайн разговори, за да предостави ценна информация за общественото възприятие, както и за присъствието в медиите. Той работи с Facebook, YouTube, WhatsApp, Instagram, TikTok, Messenger, X (известна преди като Twitter), LinkedIn, Reddit, Tumblr и др.
Изкуственият интелект на Brandwatch ще ви помогне да разработите стратегия за съдържанието в социалните мрежи, която да подобри взаимодействието с клиентите и потребителите. Новата технология ще ви помогне да проучите по-ефективни начини за ангажиране на аудиторията в различни платформи. Освен това, способността му за анализ на настроенията, го превръща в перфектно PR решение.
Цена: Цените на Brandwatch варират в зависимост от нуждите на клиента и обема на данните, които трябва да бъдат обработени. За точна информация относно цените можете да се обърнете към компанията, като в началото те ще ви предложат demo версия.
Ползи:
- Дълбок анализ на социални медии: Brandwatch позволява на потребителите да анализират споменавания в социалните медии, което помага за разбирането на настроенията и мненията на клиентите;
- Мониторинг в реално време: Платформата предоставя данни в реално време, което помага на компаниите бързо да реагират на промените в обществените нагласи;
- Конкурентен анализ: Brandwatch позволява проследяване на конкурентите и сравняване на тяхното представяне с това на собствената марка;
- Подробни отчети: Инструментът генерира подробни отчети и визуализации, които от своя страна улесняват разбирането на данните и вземането на информирани решения.
Недостатъци:
- Висока цена: Brandwatch може да се окаже скъп за малките и средни компании;
- Сложност на използване: Новите потребители ще се нуждаят от време докато се научат да използват всички функции и възможности на платформата;
- Ограничен достъп до исторически данни: В някои случаи достъпът до стари данни е ограничен, което може да бъде проблем за дългосрочни анализи.
2. Prowly
Prowly е комплексна платформа, която улеснява създаването и разпространението на прессъобщения. Тя предоставя възможности за управление на медийни контакти и анализ на резултатите от кампаниите. Благодарение на AI поддръжка, Prowly автоматизира много от рутинните задачи и помага на ПР специалистите да се съсредоточат върху стратегическите аспекти на техните проекти.
Цена: Абонаментите започват от 258 долара на месец, като се предлага безплатна пробна версия.
Ползи:
- Улеснява създаването и разпространението на прессъобщения;
- Спомага за управлението на медийните контакти;
- Предоставя анализ на резултатите от кампаниите.
Недостатъци:
- Цената е твърде висока за малки компании;
- Възможни са технически проблеми при интеграция.
3. ChatGPT
ChatGPT е инструмент за генериране на текст, който използва напреднали AI алгоритми за създаване на съдържание. Чатботът ще ви помогне при създаването на прессъобщения, статии, блог постове и имейли. ChatGPT е полезен за генериране на нови идеи и подобряване на вече съществуващи текстове.
Цена: Има безплатна версия, а ChatGPT Plus е 20 долара на месец.
Ползи:
- Генериране на текстове за различни нужди;
- Бързо създаване на съдържание;
- Полезен е за търсенето на нови идеи, които да бъдат различни от установените.
ChatGPT е един от водещите инструменти за комуникация с изкуствен интелект. Смята се за най-усъвършенстваният чатбот на пазара, тъй като използва модел за обработка на естествен език, за да ви предоставя точни отговори на вашите въпроси. ChatGPT има широко приложение, което обяснява защо е един от най-разпространените AI инструменти за препоръки.
ПР специалистите използват ChatGPT, за да оптимизират работния си процес. Най-често се допитват до него, когато трябва да изготвят прессъобщения или стратегия за социалните мрежи. Също така за генериране на творчески идеи, провеждане на проучвания и съставяне на пичове и последващи имейли.
Един от важните аспекти е ефективното подсказване на изкуствения интелект и ние вече разгледахме тази тема в неотдавнашна статия, в която изброихме най-добрите подсказвания на ChatGPT за PR.
Недостатъци:
- Може да създаде неточни или неуместни текстове;
- Изисква човешка редакция, за да звучи добре.
Трябва да бъдете внимателни, когато използвате инструмента. Ако добавите чувствително съдържание, на практика предавате данните си, защото OpenAI (компанията създадетел на ChatGPT) ги използва за обучение на модела. С други думи, не е препоръчително да предоставяте конфиденциална информация на този инструмент.
Базата от знания на инструмента е актуализирана само до януари 2022 г. Тъй като PR индустрията се нуждае от актуална информация, това може да представлява сериозен проблем при използването на този инструмент.
4. Midjourney
Midjourney е AI инструмент за създаване на изображения. Той използва алгоритми за генериране на висококачествени визуални такива, които могат да бъдат използвани в ПР кампании. Особено полезен е за създаване на графики и илюстрации, защото не е необходим професионален дизайнер.
Цена: Започва от 8 долара на месец.
Ползи:
- Създаване на висококачествени изображения;
- Без нужда от професионален дизайнер;
- Разнообразие от дизайни.
Midjourney – мощен генератор на изображения е един от новите инструменти, които придоби голяма популярност през изминалата година. Използването на изкуствен интелект стана още по-лесно с този инструмент, тъй като можете да въведете всякакъв вид подкана и да имате напълно готово изображение за минути. Например, ако имате нужда от изображение за PR кампания, но не искате да наемате фотограф или дизайнер, можете да използвате Midjourney.
Освен обичайните шаблонни изображения и лога, може да искате да включите и някои други изображения и тук Midjourney може да ви помогне. Той е евтин, ефективен и може да спести време.
Недостатъци:
- Ограничени опции за персонализация;
- Може да не отговори на всички визуални изисквания.
От друга страна, всяко изображение, което създавате остава в базата на Midjourney. Това по същество означава, че не притежавате авторските права върху работата си. Още по-лошо, други потребители на Midjourney могат да видят и използват вашето съдържание. Изображенията ви стават обществено достояние и нямате възможност да ги изтриете. С други думи, това е една от най-често срещаните опасности при използването на инструменти за изкуствен интелект. Отделно, не винаги разбира точно какво искаш и трябва да се направят много корекции докато получите вариант, които да отговаря на желанията ви. Помислете дали си заслужава да губите това време!
5. Jasper
Jasper е AI инструмент за създаване на съдържание. Той може да генерира текстове за различни ПР нужди, включително социални медии, блог постове и уебсайтове. Jasper предоставя възможности за персонализация на съдържанието и оптимизация за SEO.
Цена: Абонамента започва от 39 долара на месец, но има и безплатна пробна версия.
Ползи:
- Мощен инструмент за създаване на съдържание;
- Персонализация на текстове;
- SEO оптимизация.
Преди ChatGPT да стане толкова популярен, Jasper беше основната корпоративна платформа с изкуствен интелект на пазара. Ако имате нужда от текст (включително PR съдържание), Jasper може да се справи с това. Независимо дали искате помощ за PR блога, прессъобщение или някакъв текст за социалните медии, дайте инструкции и Jasper ще ги изпълни.
Всъщност Jasper може да изпълнява рутинни задачи и да се справи с целия ви PR работен процес. Просто качете творческото задание и приложението ще се справи с останалото. Можете да стартирате цяла интегрирана маркетингова кампания директно от Jasper.
Недостатъци:
- Цената на приложението е твърде висока спрямо други инструменти с изкуствен интелект за PR;
- Изисква обучение, за да може да се използва ефективно.
Той също така не е чудесен за прекалено дълго съдържание и може да се нуждае от повече обяснения, за да създаде текст, който да може да се използва. Подобен AI много разпростанен в България е и DeepL.com
Може да го разгледате също като добър вариант за създаване на комуникационна и PR стратегия.
6. Grammarly
Grammarly е AI инструмент за редактиране и коригиране на текстове. Той помага на ПР специалистите да подобрят качеството на своите текстове, като предлага корекции на граматични и стилистични грешки. Grammarly също така дава предложения за подобряване на структурата и четимостта на текстовете.
Цена: Безплатен е за до 100 подсказки.
Ползи:
- Корекция на граматични и стилови грешки;
- Подобряване на структурата на текста;
- Лесен за използване.
Известен със своя асистент за писане, Grammarly стартира своя инструмент с изкуствен интелект и последва класацията. Наречено GrammarlyGO, това приложение ви помага да подобрите писането си и да коригирате съдържанието, което създавате, с едно кликване. Например можете да поискате от инструмента да съкрати или обобщи текста ви, за да го направи по- (или по-малко) официален и много други.
Grammarly може да ви помогне да промените написаното от вас съдържание и да го приспособите към различен тон на гласа, стил и ниво на формалност. С този инструмент PR специалистите получават втори чифт очи, които да преглеждат документи от различно естество и прессъобщения. Освен това никога няма да ви липсват идеи за целевата ви аудитория.
Недостатъци:
- Ограничена поддръжка за някои езици;
- Може да не улови всички нюанси на текста.
Що се отнася до недостатъците, GrammarlyGO има същите проблеми като другите инструменти с изкуствен интелект за PR. Възможно е данните да не са много точни. Също така бъдете внимателни, когато му подавате чувствителна и важна информация, тъй като приложението използва данните ви за обучение.
7. Wordtune
Wordtune е AI инструмент за пренаписване на текстове. Той предлага различни опции за редакция и оптимизация на съществуващи вече такива, като помага за опростяване на сложни изрази и подобряване на яснота.
Цена: Абонаментните планове започват от 9,99 долара на месец, но има наличен и безплатен такъв.
Ползи:
- Пренаписване и оптимизация на текстове;
- Подобряване на яснота и четимост;
- Лесна интеграция с други инструменти.
Този софтуер за изкуствен интелект съществува от известно време и го използват много професионалисти, включително в сферата на връзките с обществеността. Той е доста прост: вие пишете нещо, а Wordtune може да го подобри. Ако се затрудните при писането на прессъобщения, Wordtune ще ви помогне.
След ваша подкана този инструмент може да вмъкне статистически факт, да се пошегува или да обясни сложен термин. В случай че, съдържанието ви звучи неразбираемо, помолите Wordtune да го опрости или обобщи.
Недостатъци:
- Функциите му са ограничени в безплатната версия;
- Може да изисква допълнителна редакция.
Като недостатък може да се отбележи и това, че 10 пренаписвания на ден в безплатната версия не са никак достатъчни. Също така, в сравнение с други инструменти с изкуствен интелект за PR, интерфейсът не е от най-добрите.
8. Canva
Canva е инструмент за създаване на графики, който използва AI за улесняване на процеса. Той предлага готови шаблони и инструменти за персонализация на изображения, което го прави идеален за ПР кампании.
Цена: Има опция да се използва безплатно, като повечето от функциите са заключени. Абонаментните планове започват от 119,99 долара на година.
Ползи:
- Създаване на графики и изображения;
- Готови шаблони за лесна и бърза употреба;
- Подходящ за начинаещи.
Предимствата на AI Canva са много, като за начало той е един от най-популярните инструменти за създаване на безплатно онлайн съдържание. Освен това има много функции, които позволяват на всеки да стане дизайнер, дори и без умения за проектиране. Благодарение на изкуственият интелект внедрен в платформата просто въвеждате текст за изображението, което искате да създадете, и Canva ще го предостави.
Как това е полезно за връзките с обществеността? Да речем, че искате изображение на бизнесмен, който печели маратон, облечен в костюм. Въведете го в генератора на изображения с изкуствен интелект и Canva ще го създаде. Той работи подобно на други инструменти, задвижвани от ИИ. Колкото по-добре обяснявате какво искате да получите, толкова по-добри резултати ще видите.
Недостатъци:
- Ограничени опции за персонализация;
- Скъп инструмент;
- Платените функции могат да бъдат още по-скъпи.
Що се отнася до минусите, има само 50 изображения, които можете да създадете с безплатния план. Освен това може да имате проблеми с авторските права в зависимост от местоположението ви.
9. Otter AI Tool Analysis
Otter е AI инструмент, който автоматично транскрибира и обобщава срещи в реално време на платформи като Zoom и Google Meet. Той идентифицира говорещите и създава подробни бележки, като значително улеснява създаването на ПР съдържание.
Цена: Има безплатна пробна версия, която позволява до 300 транскрипции на текст. Pro планът стартира от 16.99 долара на месец.
Ползи:
- Транскрипция в реално време: Автоматично създава бележки по време на срещи;
- Обобщаване на срещи: Предоставя кратки обобщения на срещите, спестявайки време;
- Идентифициране на говорещите: Уточнява кой е говорил и какво е казал.
Недостатъци:
- Неточност: Може да има грешки и включва много „ъъъ“ и други междуметия;
- Висока цена: По-скъп от някои други AI инструменти за ПР.
10. Synthesia
Synthesia е AI инструмент за създаване на видеа с виртуални говорители. Той поддържа множество езици и е полезен за създаване на многоезични ПР материали.
Цена: Започва от 22,50 долара на месец.
Ползи:
- Създаване на видеа с виртуални говорители;
- Поддръжка на множество езици;
- Идеален за многоезични ПР кампании.
Предимството на Synthesia е, че е софтуер за създаване на видеоклипове, базиран на изкуствен интелект, който ви позволява да въведете подкана и да създадете видеоклип. PR специалистите могат да го използват, за да превърнат всяка идея в промоционално видео. Нямате време да запишете говорител, който прави изявление? Synthesia на помощ. Този инструмент за изкуствен интелект предлага над 140 аватара, които изглеждат и звучат като истински хора. С наличните над 120 езика той показва бъдещето на медийния пейзаж.
Недостатъци:
- Ограничена персонализация на аватарите;
- Висока цена за пълния пакет функции.
От друга страна, видеоклиповете, създадени в Synthesia, все още нямат вида и усещането на истински записан видеоклип. Личният план може да ограничи броя на видеоклиповете и сцените, които създавате.
11. Beautiful.ai
Beautiful.ai е AI инструмент за създаване на презентации. Той предоставя готови шаблони и автоматизирани дизайни, което улеснява създаването на професионални презентации за ПР цели.
Цена: Beautiful.ai е 12 долара на месец с налична и безплатна пробна версия.
Ползи:
- Създаване на професионални презентации;
- Готови шаблони и автоматизирани дизайни;
- Лесен за използване.
Трябва ли ви да създадете pitch deck за конкурс или друг тип презентация?
Можете да използвате PowerPoint или Google Slides, но кой има време за това, когато разполага с инструмент с изкуствен интелект? Beautiful.ai ще ви помогне да създадете презентации, като ви подсказва за съдържанието, което искате да включите в слайдовете. За разлика от PowerPoint или Slides, Beautiful.ai е лесен за използване и работи с вас. Можете да променяте съдържанието с няколко кликвания, независимо дали подсказвате на инструмента или добавяте свое собствено съдържание.
Недостатъци:
- Ограничени опции за персонализация;
- Може да не отговаря на всички специфични нужди.
Четохме, че масово потребителите се оплакват от UX изживяването и от това, че приложението не работи както трябва при по-сложни операции.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ И РАЗМИСЛИ
Нашето заключение на статията ни за “11 най-добри AI инструмента за връзки с обществеността през 2024” е, че инструментите с изкуствен интелект за PR няма да заменят PR екипите, но могат да бъдат изключително полезни.
Вместо да мислите за AI инструментите за комуникация като за враг, приемете ги и ги използвайте, за да оптимизирате работния си процес и да улесните работата си като PR специалист. И не само като PR специалист, а като компания, която ползва активно комуникациите като инструмент за позитивен имидж и връзки с обществеността.
Използването на AI инструменти в ПР индустрията предлага множество ползи, които значително повишават ефективността и резултатите от кампаниите. AI технологиите автоматизират рутинните задачи, което пести време и освобождава такова за креативност и стратегическо планиране.
Инструменти като Otter автоматично транскрибират и обобщават срещи, спестявайки часове ръчен труд. Платформи като Prowly и Jasper предоставят възможности за създаване и управление на съдържание, като подобряват качеството и последователността на комуникацията.
Освен това, AI инструментите предлагат детайлни анализи и отчети, които помагат на ПР специалистите да вземат информирани решения и да адаптират своите стратегии в реално време. Въпреки някои недостатъци, като високата цена и нуждата от обучение, ползите от внедряването на AI в ПР процесите са несравними. Те не само увеличават продуктивността, но и предоставят нови възможности за персонализация и точност в комуникацията с клиентите и медиите.
За финал, искаме да ви запознаем и с един документ, който е официално представен от БАПРА – Българската асоциация на ПР агенциите – в която ние от RED Communication сме членове. Става въпрос за “Варшавски принципи за използването на изкуствен интелект в PR” Този принцип е приет от асоциациите – членове на ICCO във Варшава, октомври 2023 година.
Спазването на тези принципи гарантира, че PR агенциите ще използват изкуствения интелект ефективно, без да причинява вреда или да се нарушават авторски права, конфиденциалност или дейности по отношение на търговските марки. От съществена важност е и специалистите да осигуряват силна защита срещу дезинформацията, запазвайки интегритета и доверието към комуникациите и PR в дигиталната ера.
Колкото и мощен инструмент да е изкуствения интелект, той трябва да допълва, а не да замества PR специалистите и техния опит, преценка и креативност. Той ще продължи да се разраства, така че адаптивността и бдителността са жизненоважни при взаимодействието с бързо развиващите се технологии.
Ще се радваме да се свръжете с нас, за да обсъдим как ние можем да сме ви полезни с нашата експертиза в ПР и Комуникациите!