Тази статия е чудесен нагледен пример за PR и комуникационна стратегия за откриване на ресторант. В края на статията ще намерите и няколко практични съвета, които Ви предлагаме, ако вече имате ресторант. И така ето какво свързва нов ресторант, София Лорен, снимките на храна, маркетинга и Вашия телефон.
София Лорен.
Международно име, което не се нуждае от представяне в световен мащаб. Легенда. Икона. Бранд. Името й със сигурност е като магнит и би привлякло клиенти на всеки бизнес. В случая става въпрос за ресторант, който е създаден с нейното съгласие и сътрудничество. Една неаполитанка отваря ресторант във Флоренция.
„Защо тук?“, биха попитали мнозина. Въпреки че Флоренция не е родното място на актрисата, това е любимото място за американски туристи. Затова и тъкмо там се появи ресторант, посветен на киноактрисата, намерила късмета си и в Холивуд, а не само в Италия. Въпреки кризата в сектора сега собствениците на ресторанта се надяват, че веднага щом тя мине, той ще привлича хиляди фенове на кинозвездата и на италианската кухня.
Името на ресторанта: “София Лорен – Original Italian Food.
А официалното откриване на ресторанта беше повече от знаково. Двукратната носителка на „Оскар“ получи ключовете на Флоренция с почести в „Палацо Векио“ от кмета на града Дарио Нардела, който изсвири на цигулка „О, соле мио“.
„Ние се възхищаваме на София Лорен, защото тя наистина е световна икона на киното, културата, изкуството, на нашата страна, на нашите градове, на Неапол, с който Флоренция е свързана исторически. С голяма чест давам ключовете на града на тази светла личност, жест на признание и благодарност за това как от години тя ни кара да се радваме, разплакваме, развиваме… Благодаря Ви, госпожо София, от сърце, благодаря от името на цяла Флоренция „, заяви кметът Дарио Нардела.
„Следващата ми ваканция ще бъде тук. Вие, флорентинците, сте прекрасни“, обърна се към местните един от символите на италианското кино и култура.
Прочутата неаполитанка скоро ще има и верига от други ресторанти със собствената си марка, които ще бъдат открити в Неапол, Милано, Дубай, Маями, Шанхай, Хонконг. А ние не се съмнява в успеха им. Защото брандът продава.
А комуникационната стратегия е съвършена:
- Какво разбираме за самия ресторант? Намира се в сърцето на Флоренция, един от символите на Италия. Люлката на Ренесанса, културата, изкуството. Чий е ресторантът? На друг сивмол на Италия – легендата на италианското кино и култура. Градоначалникът на Флоренция приема с почести София Лорен. Реклама за града, реклама за бизнеса. С мисъл и вкус и от двете страни. Интелигентно, фино, вдъхновящо послание и към местните жители и към туристите, които ще посетят Флоренция отново.
Само напомняме – тypизмът в Итaлия възлизa нa 13 пpoцeнтa oт БBΠ нa cтpaнaтa. Toй cъздaвa paбoтни мecтa, cтимyлиpa paзвитиeтo нa иĸoнoмиĸaтa и внacя cтaбилeн пapичeн пoтoĸ. Около 4 милиoнa итaлиaнци paбoтят в cфepaтa тypизмa или cвъpзaнитe c нeгo дeйнocти, което е знaчитeлнa чacт oт oбщaтa мaca oт 23 милиoнa paбoтнa cилa в cтpaнaтa.
- „Кметът Нардела ще връчи ключовете на Флоренция на София Лорен на официална церемония в Палацо Векио“. Има ли уважаваща себе си медия, която да не отрази подобно събитие? Има ли флорентинец, който няма да отиде в центъра на града, където се намира ресторантът, за да види София Лорен на живо – снимки, видеа, постове в социалните мрежи – едва ли има по-ценно съдържание от това, което клиенти и фенове сами създават и споделят. Това не е бизнес новина. Това е събитие. За целия град. За цяла Италия. За света.
Социални медии, кулинарни блоговете, инфлуенсъри, видео канали – никой няма да пропусне да отрази новината. Пък било то и за собствена реклама.
- Представяне на екипа – Поименно представяне на всеки един от „отговорниците“ за блюдата. Пиците? За тях ще се грижи един от прочутите пицари в Италия – Франческо Мартучи. Именно едно от неговите творения беше избрано и за пица на годината. Известният шеф готвач Дженарино Еспозито ще “режисира” предястията в ресторанта, а майсторът сладкар Кармине ди Донна ще управлява десертния сектор.
- Ресторантът във Флоренция е изискан и елегантен, но не скъп. Кой не иска да посети ресторантът на София Лорен? Единствено онзи, който се притеснява, че не може да си позволи този лукс. Е, и това притеснение отпада. Ресторантът заема 1500 кв. м и разполага с 300 места, като 60 са на открито, едва ли ще остават празни.
София Лорен, разбира се е една, но ето 5 PR идеи, които всеки ресторант може да използва.
- Създайте съдържание, което поставя на първо място клиента, а не вашия бизнес.
Клиентите имат нужда да почувстват, че са поставени на преден план във всичките ви дейности. Не фокусирайте съдържанието си върху вас и вашата марка, а по-скоро как вашата марка обслужва нуждите и желанията на клиента. Това не означава, че не трябва да публикувате съдържание, ориентирано към продукта. По-скоро се уверете, че разговорът винаги е насочен към това как можете да обслужвате по-добре клиентите си.
- Персонализирайте клиентското изживяване, особено за лоялни клиенти
Отнасяйте се добре с лоялните си клиенти. Повечето ресторанти приемат лоялността за даденост, мислейки, че клиентите ще посещават заведенията им независимо от всичко. Това може да накара собствениците на бизнес да се самоуспокоят с времето. Личното отношение към лоялни клиенти може да направи чудеса за вашата репутация. Обучете персонала си да изгражда смислени взаимоотношения с вашите редовни клиенти и използвайте база данни за лоялност, за да запомните рождените им дни, специални поводи или дори любимите им ястия. Вашите клиенти ще оценят допълнителната мисъл, която влиза в услугата, която получават!
- Партнирайте си със съмишленици от местния бизнес – това е възможност да популяризирате продуктите и услугите си.
Например партньорството с местно студио по йога може да ви помогне да популяризирате здравословните си варианти за обяд. Предлагането на отстъпка за клиентите на другия бизнес и обратно може да помогне на двата бизнеса да привлекат клиенти по време на деня. Използването на местни маркетингови стратегии е от ключово значение, ако искате бизнесът ви да процъфтява.
- Наблюдавайте и отговаряйте на всички онлайн отзиви – добри или лоши (най-добре се доверете на професионалист, който да отговаря за цялостната ви комуникационна стратегия).
Отговарянето на положителни отзиви е лесно. Най-често обаче собствениците и мениджърите на ресторанти могат да направят грешката като предлагат подаръци, безплатни ястия или покани. Това може да се окаже „купуване“ на положителна рецензия и няма да се отрази добре на вашия бизнес, когато други членове на обществеността го прочетат. Следователно, просто благодарност би била достатъчна.
Сега за по-трудната част: отрицателните отзиви. Помислете добре, преди да отговорите на негативна оценка. Бъдете учтиви, честни и най-важното, съпричастни, можете да убедите клиентите да дадат втори шанс на вашия бизнес. Снизходителното, обидно, иронично и саркастично отношение само влошава ситуацията. Затова благодарете на клиента за обратната връзка и накратко споменете всички промени, които бихте могли да направите, за да избегнете подобни ситуации в бъдеще.
- Оставете клиентите ви да правят маркетинга вместо вас.
Какво правят повечето вечерящи, когато храната им пристигне на масата? Снимат храната преди да започнат да я консумират. Независимо дали публикуват в Instagram или в други социални канали, мобилният телефон на клиента е безценен инструмент за маркетинг, създаден от самия клиент. Защо да не улесните клиентите си да ви направят реклама? Създайте собствен хаштаг и уведомете клиентите си, че могат да отбелязват снимките си с него. Да позволите на обществеността да чуе за вашия бизнес чрез вашите клиенти е много по-ценно от всяка комуникационна стратегия, маркетинг или реклама, които ще създадете сами.
Добра комуникационна стратегия, изграждане на доверие, поддържане на добра репутация. Това са фактори, които имат огромно влияние върху вашия бизнес и развитието на вашия бранд. И тук въпросът е имате ли стратегия и ясно разработени процеси и за трите или се доверявате изцяло на интуиция, а и в определени моменти на случайността.
Ако влизате във втората графа, определено е добре да помислите за промяна. Естествено… ако София Лорен не ви е личен приятел, тогава дори при криза имате силен коз! 😊