Един от най-често задаваните въпроси, които получаваме в RED Communication Agеncy е може ли и дали трябва да се измерва ефективността нa PR въз основа на финансовите резултати на компанията. Единодушни са мненията, че връзките с обществеността са ключова инвестиция за успешното израстване на компании и организации, създавайки не само видимост и доверие у потребителите, но и дългосрочни връзки с тях. Но как можем да измерим успешността на PR усилията и да определим дали инвестицията в публични отношения е действително рентабилна?
Ето пет въпроса за ефективността на комуникациите, които наистина трябва да вълнуват вашата компания, отвъд постигането на желаната финансова възвръщаемост на инвестициите:
- Сътрудничите ли си с медиите?
Връзките с обществеността не се свеждат само до това да държите бранда си в центъра на вниманието на медиите – трябва да обръщате необходимото внимание и на дейностите на преките си конкуренти. Всяка статия, написана за компанията ви, и всеки положителен отзив за вас ще открои бранда ви от конкурентите. Пренебрегването на PR дава възможност на конкурентите да заемат вашата ниша и да откраднат разпознаваемостта на вашата марка.
- Създава ли вашият PR екип качествени взаимоотношения?
Всъщност взаимоотношенията, като неразделна част от PR дейността, са много важни. PR екипът изгражда връзки с известни личности, създатели на тенденции и журналисти. А добрият екип за връзки с обществеността ще изгради дългосрочни взаимоотношения и ще работи като посредник между вашите интереси и тези на медиите.
Като PR агенция ние не се опитваме да „продаваме“ брандовете на нашите клиенти на журналистите. Ние търсим начини, по които брандовете, които представляваме могат да бъдат полезни на медиите и да предадат нашето послание.
- Изгражда ли вашият екип бранд?
Изграждането на разпознаваема марка е може би една от основните причини, поради които хората се обръщат към специалисти по връзки с обществеността. Днес не можете да оставяте пазара да решава каква да бъде вашата марка. Трябва да бъдете активни и да разказвате собствената си история. Тези истории помагат на потребителите да разберат с какво вашата марка се различава от конкурентите, какво я прави уникална и защо им е необходима сега.
- Можете ли да достигнете до целевата си аудитория?
Благодарение на новите технологии става все по-лесно да разделите целевата си аудитория на по-малки подгрупи. Специалистите по връзки с обществеността могат не само да ви помогнат да определите пазарите, върху които трябва да се съсредоточите, но и вече имат необходимите връзки на пазара, на който искате да продадете продукта си.
Представете си, че се опитвате да привлечете клиенти с новия си козметичен продукт. Рекламата може да ви осигури признание, но PR-ът е този, който ще ви помогне да „уцелите“ лидерите на мнение, от които се нуждаете, за да превърнете скептиците във фенове на вашия продукт.
Професионалните PR специалисти знаят точно кои издания чете вашият клиент, какво говори в социалните медии, кой е неговият авторитет, от кои знаменитости е обсебен и как можете да привлечете точно вашата целева аудитория.
- Имате ли необходимата подкрепа?
Подкрепата на лидер на мнение е от съществено значение, когато става въпрос за продажба на вашия продукт и разказване на историята на вашата марка. Според проучванията 70% от потребителите се доверяват повече на препоръки от роднини и приятели, отколкото на всяка друга форма на маркетинг. Днес, благодарение на социалните медии, интересите на средния потребител зависят и от създателите на тенденции, блогърите и известните личности.
Специалистите по връзки с обществеността могат да ви помогнат да изградите отношения с ключови влиятелни личности, които ще бъдат авторитети за вашия клиент. Ако вашият продукт попадне в правилните ръце, вие гарантирате, че той ще получи правилната медийна подкрепа. Подкрепата от известни личности може да ви позволи да спечелите толкова доверие, колкото и ако препоръката идва от приятел или член на семейството.
Възвръщаемостта на инвестициите, разбира се, е много важна. Но оценката на работата на вашия PR отдел или агенция не може да се основава само на финансовите резултати: PR не е дейност, която дава незабавна възвръщаемост на инвестициите или незабавни парични резултати.
Екипът ви по връзки с обществеността изгражда марката на компанията, като я прави разпознаваема и оставя конкурентите ви далеч назад в информационното поле. PR изгражда взаимоотношения. Може да изглежда не толкова конкретно, колкото постигането на конкретни финансови цели, но взаимоотношенията играят наистина важна роля за успеха на вашата компания.