Организациите, както и отделните личности полагат големи усилия, за да очернят конкурентите си в очите на своята аудитория. Като цяло, ако разглеждаме черния PR, можем да откроим следните основни методи:
Компромат. Целта е да се предизвикат съмнения относно компетентността на конкурента, като се пусне на пазара определена информация и тя достигне до по-широка аудитория. Твърденията трябва да се възприемат от обществеността като достоверни. Най-често е необходимо изкуственото създаване на събитие с голям обществен интерес, което да бъде широко тиражирано чрез медиите.
„Лоша похвала“. Публично да похвалите опонента си по такъв начин, че информацията да се обърне срещу публиката. Това може да се постигне чрез преувеличаване на успехите или чрез използване на твърде много прилагателни в похвалите. Информацията не е подкрепена с факти. По този начин имиджът е накърнен.
Двойна публика. Това означава, че първо трябва да се повлияе на една група хора, които ще разпространят негативните си реакции сред други сегменти. Например, за да се получи реакция от страна на властите, се разработва PR кампания, която да провокира недоволство сред населението. Медиите реагират светкавично на това. Тогава властите нямат друг избор, освен да реагират.
„Кука и стръв“. Изкуствено се създава ситуация, в която целта да бъде компрометирана. След това нещата се развиват по такъв начин, че той разрушава собствената си репутация.
Обществено възмущение. Целта е да се открие обект или ситуация, на които публиката да реагира с възмущение. С помощта на медиите състоянието на недоволство трябва да се подхранва възможно най-дълго.
Административни ресурси. Местните или националните правителствени органи могат да използват невярна информация, за да се настроят срещу определена организация. Проверките на тези агенции разкриват множество нередности, които често водят до унищожаване на предприятието.
Примери за използване на черен PR
Цяла PR кампания може да бъде разработена не само за собственото развитие на компанията, но и за очерняне на конкурент. За да се разбере как работи на практика, могат да се дадат следните примери:
По време на събитие, организирано от ръководителя, конкурент кани бизнесмен да произнесе хвалебствена реч. В края на тържеството човекът започнал да разказва на публиката за успеха на местния лидер, за това, което е успял да направи и изгради, което предизвикало одобрението на публиката. По-късно ораторът в също толкова позитивен тон започна да говори за планираното капитално строителство, което предизвика негативни емоции у присъстващите, защото уютните им дворове ще бъдат превърнати в кладенци. Така, в резултат на използването на метода „лоша похвала“, ръководителят на района губи доверието на гражданите.
Пример за връзки с обществеността, основан на принципа на двойната аудитория: да речем, че ръководителите на компанията, която трябва да бъде дискредитирана, са били уличени в изразяване на националистически идеи. Те изразяват убежденията си само в частни разговори. Информацията е доведена до знанието на обществени организации и национални общности. Възмущението им предизвика интереса на медиите. В резултат на това компанията фалира.
Двама млади мъже с приличен външен вид проникват в елитен нощен клуб. Веднъж влезли вътре, те се маскират като скитници и започват да създават проблеми, да тормозят гостите и да се бият с охраната. Резултатът е, че репутацията на клуба е съсипана и той губи клиенти.
Да речем, че управителят на традиционна верига супермаркети иска да отстрани основен конкурент. За тази цел той наема голяма група хора, които да създадат изкуствени опашки на касите. В същото време всеки участник в това „действие“ разполага с достатъчно голям брой стоки. Останалите клиенти създават негативен имидж на магазина. Страхувайки се от дългите опашки, те започват да ги избягват.
Типичен пример за метода „кука и стръв“ е реалната ситуация с президента на САЩ Бил Клинтън. Запознава се с Моника Люински и започва афера. По-късно той е обвинен в сексуален тормоз, а извънбрачната му връзка с Люински служи като аргумент срещу него.
Начини за противодействие на черния PR
Всяко PR действие има противодействие, така че организациите или хората, които някой се опитва да компрометира, не трябва да стоят безучастни. Съществуват редица техники на връзки с обществеността, които могат да помогнат за неутрализиране на информационна атака:
Прекъсване на атаката. Ако разполагате с информация, че срещу вас се подготвя компромат, трябва да се разобличите, като използвате медиите и други средства за разпространение на информация. Обвиненията трябва да са силни и жестоки. Но след кратко време се появява опровержение с железни доказателства. По този начин обществеността ще придобие имунитет срещу всякакви нови обвинения.
Методът на ретроспекцията. На фона на информационна атака от страна на конкурентите трябва да се създаде изкуствено събитие, което да надделее по важност над компрометиращия материал. Важното е, че процесът трябва да протича в друга информационна плоскост и да има положителна насоченост.
Контраатака. В отговор на информационна атака организирате своя собствена война с източника на негативната и невярна информация за вас.
Засилване на белия PR. Без да се съобразявате с компрометираща информация, трябва да работите възможно най-близко до аудиторията си, като демонстрирате само положителни качества.
Още статии по темата: