В бързоразвиващия се дигитален свят да бъдеш забелязан и отличен, в която и да е индустрия, се превръща в нелесна задача. Масово бизнесите имат възможността да рекламират услугите си било то чрез социални мрежи, инфлуенсър маркетинг или платена реклама. Но при подобна конкуренция как можем да останем релевантни? Как можем да се изкачим в йерархията на индустрията, в която се развиваме?
В тази статия ще разгледаме гореспоменатите въпроси. Ще разясним разликата между PR и маркетинг и как да ги разграничаваме, за да ги използваме ефективно. Ще се научим кога бизнесът ни има нужда от визия и кога му е необходим един последователен въздействащ наратив. Ще разберем кога един бизнес има нужда от PR, а не от просто маркетинг.
Каква е разликата между маркетинг и PR?
Рекламата и PR служат за подобряване представянето на един бизнес. Именно затова, не е трудно да се объркат. Макар и да имат подобна цел, двата метода използват различни подходи, за да я осъществят.
PR-ът е един дългосрочен процес, който се стреми да изгради и поддържа положителната репутация на даден бизнес. Той отговаря за изграждането на качествени и стабилни отношения между бизнеса и клиентите, медиите и инвеститорите, с които е обвързан. PR-ът се занимава с изготвянето на стратегии, които са предназначени за прилагане в дългосрочен план. Главната им цел е изграждането на позитивно възприятие на имиджа на въпросния бизнес. Ключово при успешното използване на тези стратегии е те да бъдат съобразени с целите, към които се стреми компанията. За да бъде успешен един PR, в него е важно проактивността да бъде водеща. Всичко се променя бързо и внезапно и един бизнес трябва да е подготвен да се справя дори с непредсказуемото и недопустимото, за да поддържа водеща позиция.
При маркетинга фокусът е различен. Той се концентрира над пазара и търсенето, като обикновено главната му цел е увеличаване на продажбите в резултат на разрастването на известността на компанията. В маркетинга съществуват така наречените “4р” – product, price, place и promotion. Това са ключовите елементи, по които маркетолозите се ориентират, създавайки стратегии, които да адаптират, така че да въздействат на пазара.
За да бъде успешен един бизнес, той трябва да разбира разликата между PR и маркетинг, да ги прилага правилно поотделно и да умее да ги съчетава ефективно.
Кога е моментът за маркетинг и кога за PR?
Както вече многократно споменахме разграничаването на нуждата от маркетинг и PR е ключова в изграждането на подходящи за бизнеса стратегии и за неговото бъдещо развитие.
Кога имаме нужда от маркетинг:
- Целта е стимулиране на продажбите и генерирането на потенциални клиенти
- Приоритет са въздействащите послания, които подтикват към покупка.
- Фокусът е върху притежаваните и платени медии(фирмени уебсайтове, реклами в социалните мрежи, кампании за електронна поща и маркетинг на съдържанието)
- Стимулирането на конверсии е водеща в планирането на стратегии
Кога имаме нужда от PR:
- Слаба разпознаваемост в индустрията
- Фокусът е в изграждането на позитивно публично възприятие чрез стратегическа комуникация
- Необходимо е медийно отразяване, разпознаваемост от известни личности и органична публичност
- Таргет аудиторията не са само потенциални клиенти, но и медии, инвеститори и др.
- Поставя се фокус върху ценностите на компанията и сторителинг
- Компанията има негативен имидж или има нужда от кризисна комуникация
Макар и маркетинга и PR-а да се различават в целите и функциите си, най-ефективно би било съвместното им приложение. От голямо значение е едното да не замества другото и да са ясни моментите кога е време за маркетинг и кога за PR. Осъзнавайки разликите и силните страни, един бизнес може да удовлетвори целите и на двата подхода – подобряване на репутацията, поддържане на позитивен имидж и увеличаване на продажбите.

