В днешно време най-големият източник на информация е интернет. В него могат да бъдат открити материали за всичко и по всяко време. Именно поради тази причина повечето медии, компании, институции и потребители предпочитат да споделят съдържанието си в мрежата, за да достигне до по-голяма аудитория. Репутацията на една организация е един от важните фактори за нейния успех и трябва да се работи с нея внимателно именно поради наличието на интернет.
1. Какво е онлайн репутация?
Онлайн репутацията е сбор от всички материали, които са налични за организацията в интернет, било то статии в медии, публикации в социални мрежи или публични изяви. Тя оформя мнение за компанията в обществото на база достъпната налична информация. Затова е важно тя да бъде правило контролирана. Благодарение на социалните медии, и бързото разпространение на информация в интернет, незначителна грешка в изявление или лично неразбирателство могат да станат причината за промяна на общественото мнение и в последствие да настъпи криза. Положителната онлайн репутация е важна, защото чрез нея се печели доверие у клиенти, партньори и заинтересовани страни. Друг повод за поддържане на добра репутация е, че тя може да подтикне клиентите да закупят продукт или услуга от конкретния бранд. Преди да направят покупка клиентите проучват бранда и продуктите – четат отзиви, сравняват оферти, гледат видеа.
А кои фактори оказват най-силно негативно влияние на онлайн репутацията? Това са:
-
- Негативни отзиви и оценки
- Технологични проблеми
- Проблеми със сигурността
- Разпространение на грешна информация
- Лична кореспонденция с недоволни клиенти
С онлайн репутацията трябва да се борави внимателно и компетентно. Именно тук се намесват специалистите по комуникация и стратегически PR.
2. Каква е ролята на стратегическия PR?
Стратегическият PR отговаря за използването на медиите за подобрение и промотиране на репутацията на компанията. За да бъде успешен един стратегически PR е важно комуникационните усилия на организацията да се синхронизират с общите ѝ бизнес задачи и цели. Тук е важно целевата аудитория да бъде ясно определена и всички изявления и послания да бъдат съгласувани с нейните нужди. Къде помага стратегическият PR?
-
- Ангажиране на заинтересовани страни
- Кризисна комуникация
- Изграждане на нов бранд
- Изграждане и поддържане на репутация
- Оказване на влияние върху обществената политика и формиране на обществено мнение по важни въпроси
3. Изграждане на онлайн репутация чрез стратегически PR
За да бъде изграждането и управлението на една онлайн репутация активно, PR стратегията трябва да бъде съчетание между проактивни и активни действия. Сред най-ефективните подходи са:
-
- Оптимизация на търсачките (SEO)
За да бъде съдържанието релевантно и лесно за откриване е важно то да се класира на първите позиции в търсачката. Това се случва чрез ключови думи – те са формирани на база таргет аудиторията и по какъв начин тя формулира търсенето си в интернет. Техническата оптимизация на уебсайта ще допринесе за лесно ориентиране в него. Изпълнението на тези елементи ще улесни както потенциалните клиенти, така и заинтересованите страни при търсенето на информация и откриването на страницата на организацията.
-
- Силно онлайн присъствие
Създаването на качествено и полезно съдържание в различните онлайн платформи на компанията е ключово, но не е ефективно ако се случва рядко. Ангажираността трябва да бъде постоянна, за да бъдат ясни на потенциалните клиенти и заинтересованите страни какви са ценностите на компанията.
-
- Бърза реакция при негативни отзиви
При възникване на потенциална криза, колкото и незначителна да изглежда тя, приоритет е реакцията да бъде възможно най-бърза. Трябва да се представят решения на проблема, да бъдат известени какви действия смята да предприеме организацията и, ако ситуацията го изисква, да се поднесе официално извинение.
-
- Изграждане на връзки
В дигиталния свят е важно организацията да има стабилни професионални отношения със специалисти от сферата – журналисти, блогъри, инфлуенсъри. Тези връзки дават възможност за сътрудничество в различни инициативи, които биха могли значително да подобрят онлайн репутацията на компанията.
Изграждането и поддържането на положителна онлайн репутация е ключова за спечелването на доверие у клиенти, заинтересовани страни и партньори. С правилното приложение на стратегически PR и достатъчна ангажираност от страна на организацията, тя си осигурява дълготрайни професионални отношения и конкурентно предимство, което е главната предпоставка за успех в бизнес света.

