Как да работим с медиите при наличие на PR агенция?
Един мениджър колкото и добре да работи, все някога кариерата го среща с журналист.
Връзките с медиите са само един аспект на системата от дейности, наречена PR. Макар и отделен, този аспект е изключително важен, защото благодарение на медиите можем най-бързо и всеобхватно да достигнем до нашите целеви аудитории. Дигиталният свят обаче промени комуникацията в света изцяло, промени и комуникацията между компаниите и техните публики, което от своя страна доведе до еволюция на връзките с медиите. Днес, всеки от нас разполага със собствени медийни канали – социални мрежи, в които комуникацията е мигновена, лесна и двупосочна. Това е един от най-бързите и успешни начини, които журналистите използват за осъществяване на контакт с компаниите. Тяхната задача е намиране на съдържание или създаване на новина, а колкото по-скандална е тя, толкова по-добра е. Затова работата с журналистите е като всяка друга работа, която изисква специфични знания и умения.
Как да действаме, когато журналист се свърже с нас?
5 стъпки при комуникацията с медиите при наличие на PR агенция.
- Запомнете името на журналиста и за коя медия работи.
- Запишете неговите контакти (мобилен номер, имейл).
- Бъдете учтиви и благодарете за неговия интерес.
- Насочете го към Вашия PR консултант като му предоставите контактите.
- Веднага след приключване на разговора уведомете PR консултанта си и му предайте контактите на журналиста.
По този начин Вашия PR консултант ще има възможността да извлече максималния дивидент за Вас и Вашата компания, да Ви позиционира по най-добрия начин или да Ви предпази от попадане в неблагоприятна ситуация. Поради натоварения си график журналистите не винаги успяват да се свържат с най-подходящия представител от компанията, който им е необходим за конкретния материал и дори не подозират, че в организацията вероятно има и по-подходящ събеседник за тях. Тук се проявява медиаторската роля на PR консултанта, който от една страна се грижи за имиджа на компанията и нейните служители, но от друга – трябва да бъде в помощ за журналиста, защото доволният журналист е за предпочитане пред неудовлетворения.
Как да говорим с журналистите?
Колкото по-кратък разговор проведете с журналиста, толкова по-добре. Важно правило за комуникацията с журналисти е: “Ако не искате да прочете нещо в утрешния вестник, просто не го казвайте”. Те са проактивни по природа – търсят, настояват, понякога дори досаждат. Това са качества наложени от динамиката на работата им и съвсем естествени за представителите на Четвъртата власт.
Колкото повече информация дадете на медията, толкова повече затруднявате работата на Вашия PR консултант и понякога дори е възможно да го дискредитирате пред журналиста. След като е получил информация от Вас, журналиста не смята за нужно да утежнява комуникацията си при подготовката на материала, минавайки през PR-a Ви. Затова е важно да направите връзката между тях още в самото начало, понякога дори преди да разберете за какво са се свързали с Вас.
3 работещи фрази, с които да насочите журналиста към Вашия PR агент:
- Благодаря за интереса Ви, но влизам в среща, моля свържете се с моя PR. (И изпращате на журналиста в кратки срокове телефонния номер на Вашия PR)
- Свържете се с нашия PR консултант. Той е в течение на работния ми график и ще Ви окаже компетентно съдействие по темата.
- Това са въпроси в компетенциите на моя PR агент. Моля, продължете комуникацията с него.
По този начин представяте себе си и компанията като организация, в която има установен ред на комуникацията. Това е достойно за уважение и създава усещане в журналиста за компания, с утвърдени принципи и модел на работа, в която всеки служител е ангажиран и компетентен в своята сфера. В случай на нужда, ние с удоволствие сме готови да направим среща с вас и да дадем препоръки, къде можем да сме ви полезни в PR и Комуникациите на вашия бизнес или личен бранд.